Textprov del 6

Nästa sommar möts vi på en efterfest i staden där allt började. Dom flesta har gått hem, precis som jag borde ha gjort för länge sen. Du är full, jag är fullare. Och jag tänker att det inte får hända igen. Vaknar upp i en ungkarlslya med fördragna gardiner. Flyr innan du vaknar. Tolv månader av saknad. En känslolös natt.

Dracula & Tingeling

Det är oktober. Vi är på maskerad och jag är så trött på tjejer som envisas med att hedra denna högtid med slampighet. Elvis står och pratar med en sjuksköterska som visar röven, Jesus pratar med en polis i högklackat och nätstrumpbyxor och du, Dracula, står och pratar med Tingeling. Tingeling är perfekt sminkad med grön ögonskugga och glitter på kinden. Du har hörntänder av vässad plast och jag har ett blodigt lucialinne och en tovig peruk. När Tingeling lutar sig fram för fnissa i ditt öra, eftersom du inte hör henne annars, fastnar lite av hennes glitter på din kind. Du torkar inte av det. Istället lutar du dig närmare för att viska någonting tillbaka och då trasslar sig hennes ena vinge in i din cape och ni måste hjälpas åt för att få loss den och då trasslar sig era fingrar in i varandra så ni passar på att skratta och presentera er när ni ändå håller hand. Ingen hälsar på mig för ingen fattar vem den där blodiga lucian ska föreställa så jag blir som ett med resten av inventarierna på festen, ungefär som chipsskålen men mindre uppskattad. Tingeling och Dracula dansar till Jag kommer och jag vill gå. Eller slita av Tingeling vingarna som på en trollslända, hälla glitter i hennes ögon vill jag också göra. Skrika ”här var det glitter, här var det glitter nog för flera år framöver så att du alltid, alltid kan synas i mörker!” och alla skulle tycka att lucian var störd i huvudet men ingen skulle känna igen mig under peruken så det skulle inte göra någonting, jag skulle bara försvinna hem mitt i all uppståndelse med den gråtande, glittrande Tingeling. Peruken skulle jag slänga i närmaste papperskorg och lucialinnet skulle jag sätta in i ugnen på 170 grader i all evighet så vi tillsammans sakta kan brinna till försvinnande. Men det enda teatraliska är när jag fimpar min cigarett i Tingelings drink när hon vänder ryggen till och när jag tvättar av mig blodet och ljugsmsar dig klockan 02.45. Frågar om du haft en bra kväll och säger att det var synd att jag inte kunde komma eftersom jag febersovit i 40 grader och du ljuger tillbaka dagen efter klockan 11.26 och säger inte att Tingeling spridit glitter i din säng, på ditt köksbord och på din badrumsvägg. Säger istället att jag ska krya på mig, att det var en bra fest men att det stod en äcklig lucia i hörnet och blängde argt på dig hela kvällen. Jag skriver många haha efter varandra och säger tack för krya påandet och ber dig akta dig för lucior i framtiden. Ju mer jag tänker på Tingeling i din säng, desto mer illamående blir jag och desto mer vill jag kaskadkräkas över hela världen och sen skulle jag vilja lägga mig tillsammans med det där 170-gradiga linnet och ligga där och plågas till döds för att jag inte kan prata med dig utan att ljuga.

 

Vi ses igen fast utan utklädnad och utan kläder och jag tänker på hur kall din lägenhet är och hur kall du är som sover med ryggen vänd mot mig så jag går på morgonen innan du vaknar och innan du eventuellt hinner be mig gå. Kanske finns det något som skulle kunna ändra allt, men jag vet inte vad så jag låter det vara som det är. När jag kommer hem ser jag i spegeln att det sitter grönt glitter också på min kind. Du byter alltså tjejer men inte sängkläder och just då vill jag bara kväva dig med lakan, glitter och blodiga lucialinnen. Jag har en glittrig kind och i tanken ser jag min blodiga knoge krossa dig en gång för alla och rädda hela världen från din charm. För det är inte Tingeling jag är arg på egentligen, eller som jag ens borde vara arg på. Du sveper in oss båda i din cape och biter tag i oss utan att vi hinner förstå vad som hänt och sen är vi levande men döda i all evig tid. Och du bara fortsätter väsa vackra ord mellan vässade tänder och tänker inte på att någon av oss klurar på hämnd. Tingeling är för dum för att göra det så det måste falla på mig. Jag måste klä mig i mantel och rädda alla framtidens kvinnor från ditt grepp, måste hugga ett spjut genom ditt hjärta och trycka vitlök i dina ögon. Men jag bjuder dig istället på cigg när du frågar om det nästa gång och säger att allt är bra och du fortsätter att sätta tänderna i oskyldiga kvinnor och jag fortsätter att vara förhäxad så jag räddar varken mig själv eller kvinnligheten. Lever vidare i tron om att du kanske vill ha mig på riktigt någon gång. Om jag bara blev mer som kvinnligheten och kanske till och med klädde ut mig till sexig pumpa någon gång.

 

Nästa år står vi på samma fest och många säger ”snygg outfit, den passar dig” till mig och jag blir så förbannad. För att jag fallit för trycket och för att ingen tycks förstå att man varken kan spela amerikansk fotboll eller fånga tjuvar när brösten ramlar ur linnet hela tiden. Istället säger jag ”go Tigers!” och ”touch down!” och så. Sen sväljer jag kräkset i min mun när jag ser att du har samma kläder som förra året. Men i år har färgen i ditt ansikte börjat krackelera och dina tänder sitter snett. Det verkar inte röra Snövit i ryggen för hon fnissar och stryker dig på axeln när hon lutat sig för långt fram så att hennes bleka puder fastnat på din cape. Du får ta ett bett på hennes röda äpple om du lovar att inte berätta för dvärgarna och Snövits fniss låter läskigt likt Tingelings. Jag låter bli att säga att jag skulle vilja utöva alla sju dödssynderna på dig. Istället hämndhånglar jag med en brevbärare bakom spindelväv och när min hand fastnar i nätet undrar jag vem det egentligen är jag hämnas på men brevbäraren kysser nog bra för att jag ska orka fortsätta tills du eventuellt ser oss. Men du har antagligen redan gått hem med Snövit vid din sida. Så jag dröjer mig kvar. Tänker att det är dags att börja om från början. Dags att stoppa tillbaka tuttarna i kostymer som passar och inte pressa ut dom för att pressa fram lite uppmärksamhet från dig. Till slut går jag ändå hem. Ensam. Lämnar brevbäraren vid hans cykel och lovar att någon gång kanske skriva ett kärleksbrev. Köper Djungelvrål på Statoil och tänker att det var värt att hångla med någon annan än dig, även om brevbäraren var lite skelögd.  

Textprov del 5

Han är ett underbart svin som jag bryr mig fruktansvärt mycket om. Eller bryr jag mig om att inte bry mig om? Vill inte släppa taget helt. Åker hem och tänker att det är skönt att ha det avklarat. Att det är slut utan att ha börjat. Sover ensam och får panik. Andas hastigt. Ge mig något som känns. Som inte är ångest. Säger att det är slut men hör av mig ändå. Han säger att jag är hård och otrevlig på sms men fin och snäll i verkligheten. Och han frågar varför. Hur ska jag veta? Garderar mig mot hans icke-kommunikation. Visar att jag inte bryr mig. För det är vad jag bryr mig om. Att inte bry mig om. Ingenting skulle ändå funka i den riktiga världen. Under en helg är det vi två. Sen finns vi inte mer.  

Se upp för avståndet

Jag kliver på tunnelbanan i Hornstull och av vid Stadion. Resan tar exakt 12 minuter och har totalt 7 stopp. Jag föredrar nya tåg, det är det idag och jag känner mig lugn. Lugnare i alla fall. Idag är vagnen inte så full som den skulle kunna vara, människokroppar trängs inte med människokroppar och ryggsäckar och barnvagnar och snor och andra kroppsvätskor. Inget klirr hörs från mynt i smutsiga händer och ingen presenterar sig med endast förnamn för att sedan be om några kronor för sovplats till natten. Skönt. Resan är relativt kort men jag föredrar att åka sittandes, helst inte baklänges och helst inte heller bredvid någon. Om jag skulle behöva välja vilket av dessa två som är värst, vore valet svårt så jag väljer att inte välja eller rangordna. Om jag mot förmodan ändå skulle behöva välja, skulle valet påverkas av vilka andra som finns i vagnen. Som den gången, när herren mitt emot mig drack mjölk direkt ur förpackningen. Lantmjölken satte sig som en fet mustasch på hans överläpp och jag ryser fortfarande av tanken. Den resan satt jag framlänges men jag hade föredragit att då åka baklänges för att slippa äcklas så ofantligt av hans beteende.

 

Se här! Vad är detta? Jag tänker givetvis detta för mig själv, det skulle aldrig falla mig in att tala rätt ut i kollektivtrafiken. Men på sätet bredvid mig låg en lapp, kanske var den lite större än en Post it-lapp eller i samma storlek, jag vill inte hävda något eftersom jag inte vet bestämt. Men däromkring i storlek i alla fall. Lappen var inte en sådan där lapp skriven på knackig svenska och med en bild på någon krokig östeuropeisk kvinna. Nej, detta såg ut som en viktig lapp. Av naturen är jag ingen människa som lägger näsan i blöt men jag vill göra rätt för mig och denna lapp såg helt klart viktig ut och jag kände genast ett behov av att återlämna lappen till dess rätta ägare. Inom mig rann en stilla förhoppning om att det på lappen skulle stå Ullis och ett telefonnummer. Ullis är nämligen min förlorade kärlek sen många år tillbaka, jag hann aldrig be om hennes telefonnummer innan hon slutade sitt arbete i kuren vid Stadions tunnelbana. Nu var det ju givetvis inte meningen att jag skulle tänka på Ullis, nej absolut inte, även om också en gammal man måste få drömma lite. Jag sköt snabbt undan tankarna om Ullis och fokuserade på det som för stunden var mest väsentligt, som jag alltid gör. Lappen behövde komma tillbaka till sin rätta ägare så jag var rent av tvungen att vända på lappen och se efter om där fanns någonting som kunde koppla lappen till sin ägare.

 

16/10 kl. 9-13
Kolla schemat.

 

Skrivet med något sånär prydliga bokstäver, två rader med datum och tid på den första och sysslan på den andra. En exemplariskt skriven minnesanteckning. Men herre Gud! Tänkte jag återigen tyst i mitt sinne. Om det är olämpligt att tala rätt ut i kollektivtrafiken så är det ännu mer olämpligt att tala ut religion i det allmänna rummet. Någon måtta får det vara. Men lappen måste till sin rätta ägare för mellan raderna läste jag ett oerhört kontrollbehov. Vem skulle annars schemalägga fyra timmar åt att se över sitt schema? Med denna försvunna notis kunde någons hela värld rasa samman och kaos uppstå. Jag är en stor vän av effektiv tidshantering, i somliga fall har jag i den mån det gått, gott tillbaka i tiden för att fylla i ändringar i min kalender. Den hittills mest avlägsna ändringen gjorde jag häromdagen när jag mindes en händelse från 1944. Min treårsdag då min syster fördröjde mitt firande med hela fem timmar. Hon var tvungen att köras till lasarettet eftersom hon råkat få i sig en jordnöt som framkallande någon form av allergisk reaktion. Min syster har aldrig varit en vän av tid och menar på att rutiner gör att hon känner sig instängd. Struntprat säger jag åt henne så fort hon tar upp detta. Jag uppskattar rutiner och sedan jag fyllt i denna fördröjning i en kalender från 1944 har jag känt att den molande känslan på ovansidan av min vänstra handled släppt. För att inte orsaka någon annan onödigt lidande måste jag alltså omgående lämna lappen till sin rätta ägare. Någons hela existens kan ju rubbas. Egentligen är det emot mina principer att samtala med andra människor, speciellt på tunnelbanan, människor har nämligen en tendens att bara säga dumheter så fort de öppnar munnen. Men trots min principfasthet var jag redo att göra ett undantag. Av fyra personer skakade fyra på huvudet, den sista hann även med att gräva i fickan efter småmynt som han räckte över till mig. Men herre Gud, han kan väl inte ha trott att jag är en sådan där? Vi närmade oss stadion och det kändes verkligen som att jag famlade i mörker och vilket mörker måste det vara för den personen som tappat sin lapp. Fyra timmar som är schemalagda till att schemalägga och om detta inte är antecknat någon annanstans existerar plötsligt fyra timmar av tomhet. Katastrof. Herregud, herregud, herregud. Tankarna bara yr i mitt annars så stramt kontrollerade huvud och precis just då ropas det ut att nästa station Stadion och avstigning på höger sida och vem fasiken bryr sig om avstigningen när ett kaos väntar? Är det ingen som förstår vidden av detta? Jag måste klara detta själv, jag måste fatta ett snabbt beslut detta handlar om sekunder som kan avgöra en hel framtid. Ska jag lämna lappen där jag fann den, om ägaren kommer tillbaka och letar eller ska jag själv leta efter ägaren? Så många tankar som nu blir tänkta och det är i sista stund som jag minns att jag måste hoppa av, lappen har jag i handen. Eller har jag?

 

I vinddraget när dörrarna stängs singlar lappen ner i avståndet mellan vagn och plattform. Jag kan inte förstå vad det är som händer. Ingenting ont kan hända i avståndet mellan vagn och plattform. Vi har i evig tid blivit upplärda och varnade om avståndet mellan vagn och plattform. Det är omöjligt att någonting ska hamna där. Hur är det då möjligt att lappen kan fara ur mitt grepp och ner just där?

 

Tåget åker lyckligt ovetande därifrån och i avståndet mellan vagn och plattform kan jag höra fyra timmar mellan kl. 9 och 13 den 16 oktober malas ner till icke-existens.

Textprov del 4

Hör inte av mig på hela veckan. Inte han heller. Sen säger han till slut ”kom till mig” och jag vill inget hellre än att komma dit. Trots att det hotar min stolthet.

 

Men ändå. Jag åkte dit för att stilla min undran. Sant kär eller sannakär. Dagen innan stod jag i min lägenhet och kände att nu rinner allt det här ut i sanden. Åkte dit ändå. Längtat hela veckan men kom fram och ville åka hem. Träffar honom och ler. Det känns bra men inget mer. Vi umgås som ett par. Håller hand på stan och han bjuder på allt, protesterar när jag vill betala. Jag njuter men vet ändå. Det tar slut här. När jag åker hem. Och jag har längtat efter att prata om vettiga saker. Om livet och allt det där andra. Viktiga saker. Han berättar om sin familj. Men jag kan ändå inte berätta om min. Minns hur det var när jag träffade någon annan. När jag spydde ur mig hela mitt liv första kvällen, hur han höll mig i handen, såg mig i ögonen och sa ”jag är inte ute efter ett förhållande”. ”Inte jag heller” sa jag. Och jag kände mig dum.

Vardagsenkla nöjen

Vardagsenkla nöjen som att sno clementiner på Ica, spotta i okända människors skor hos tandläkaren och låtsasgräva i fickan efter mynt när någon på tåget ber om en krona eller två. Det är nöjen i sin största enkelhet. Ibland handlar jag också många saker i affärer där det lätt blir kö, för att sedan lämna tillbaka dessa omgående. Gärna stora och otympliga saker som fyller upp hela området bakom kassan så att personen som sitter där tvingas kalla på en kollega som får komma och bära iväg alla sakerna. Det bästa är om sakerna är så passs stora att kollegan måste bära ut dessa en och en. När jag är på mitt bästa humör, oftast när det bildats mycket lång kö bakom mig, då lämnar jag tillbaka alla sakerna och precis när personen i kassan suckar lättat över att äntligen bli av med mig, då kommer jag på att jag vill ha en Raider. Och ungdomar vet sällan vad en Raider är så då får jag sucka tillbaka och berätta att det är vad ni ynglingar kallar för Twix. Sen kan jag nöjt gå därifrån ljudligt tuggandes på min chokladbit.  

Det åskar om Oskar.

Oskar stavade till en början sitt namn med O men bytte ut O'et till ett Å när han inte kunde sluta vara arg. Det åskar om Oskar brukade folk omkring honom säga när vreden vred sig i hans bröst. Det hade hjälpt om någon bara lagt en handflata mot bröstet och vreden där åskan härjade men alla såg bara på varandra och sa ”det är sån här är” så det var så Åskar blev.  

Oktoberräkning.

Regn och rusk

och ibland sol men mest regn

och skoldagar och lediga dagar

och skrivkramp och magkramp

och plånbokskramp och flygbiljett

och tåg och timmar

och vänner och vin

och mycket och många

och ner och ner

och tyst och tyst

och upp och igen

och tillbaka och resa

och lova och tänka

och gråta och minnas

och glömma och skriva

och skriva och skriva

och skriva och mera

och hälsa och skriva

och jag saknar dig

och jag tänker och tänker

och tänker och tänker

och tänker och klar

och aldrig klar

och på väg och mer regn

och mindre pengar och jobb

och tjänster och lova

och skriva och skriva

och vara tyst och tycka att det är skönt

och skriva och du

och du spelar och

du spelar på bar

och du spelar där ikväll

och jag skriver och jag

glömmer att glömma dig

och du är inte ens inspiration

längre och så många och

men också mycket också

och många men.  

Kill 'em with kindness

Vem du är har blivit sekundärt

vill bara veta vilket jobb du håller kärt

vår person begränsas av 9 till 5

bestäms inte av det vi gör när vi kommit hem

livet är mer än ett lönebesked,

obetald övertid och krångliga led

det är dags nu för revolution

medmänsklighet är vår enda ammunition.

27.

Stig in, stig på

var inte rädd.

Vi är aldrig glömda,

hade livet i våra händer,

redan döda

men vi är här nu.

Så underhåll oss.

Oh herre, köp mig en färg-TV.

Jag är uttråkad,

er värld var inte för oss.

Det är kallt här. Tänd min eld.

Lyssna, hör du?

dom försökte

men hon sa;

Nej Nej Nej.

Han rullar sten i evigheten.

Och det sägs:

att han

sålde sin själ

till djävulen.

Nu kickar vi heroin

med Jesus.

Och först när kärlekens makt

övervinner kärleken till makten

kommer världen finna fred.

Hoppas du fann

Nirvana. 

Hjärnhinken.

Det härjar en obestämd känsla i min kropp. Den gör mig likgiltig och tillbakadragen. Som en katt som skamset drar sig tillbaka för att slicka sina sår efter en förlust på fält. Slickar sår och ser under lugg på omvärlden med vetskapen om att snart vara tillbaka igen. Redo. Ren och otyngd av skammen som nu tynger. Den skadade katten har bitit av min tunga. Den ger mig tid till tanken, tankarna, tänkandet. Själautvecklingen. För att komma fram måste en ibland backa några steg, för att se vart man är på väg. Tanka tanken. Tänka tanken. Överjäst hjärna väller ut över kraniet och ut på hallgolvet. Svabbar upp både grus och substans och placerar varsamt allt i en hink, där kan det svälla ifred. Täcker över med en kökshandduk. Sschh nu lilla hjärna, låt dig hitta din nya form och säg till när du är redo att förenas igen. Kanske måste jag under tiden också växa som människa så att du sen får plats. Det är ganska skönt ibland, att lägga dig åt sidan. Låta dig ägna dit och ditt och mig åt mitt eller allra helst åt ingenting alls. Sen kan vi bli förenade igen. Säg till när du är redo så skakar jag dig fri från skavande grus. 

Textprov del 3

Alldeles för sent en vardagsnatt sitter jag bak på din cykel och håller hårt om din midja. Huden på mina fortfarande bleka armar knottrar sig, inte av kylan men av känslan. Du cyklar farligt nära trottoarkanter och när arga taxichaufförer försöker uppmärksamma dig om det slänger du bara bak huvudet och skrattar så där som bara du kan. Hjärtligt och hånande på samma gång. Egentligen önskar jag att jag ville kliva av. Jag hatar allt som går för fort, både nöjesfält och relationer. Men du plockat upp mig nu när du har lust. Vi möts i hörnet av Seven Eleven, trots att jag egentligen bara skulle ha suttit i en park med mina vänner. Istället sitter jag bak på din cykel och hör ditt skratt eka mellan husen.

Stalker

En stilla förhoppning om att du faktiskt stalkade mig. Höll koll på mig och visste var jag höll hus. Att du korsade våra vägar med flit och ansträngde dig lika mycket som jag för att verka förvånad. Jag måste mest anstränga mig för att verka oberörd ”men se där är det du igen och igen och igen”. Sen spelar jag som att det inte spelar roll, men det gör det. Din skäggstubb i morgonruset glimtar förbi och kanske är det bara ett ödets spratt. Eller så är det meningen. Meningen med hela jävla skiten. Meningen att vi ska påminnas om vår existens och tillika icke-existens.  

Vreden

Hon blev besatt av vreden. Den sanslösa, bottenlösa besattheten av vreden. Känslan i hjärtat i själen i det hettande blodet och bultande huvudet. Besatt av knutna nävar. Hon älskade knutna nävar. Speciellt att knyta näven och öppna upp, spänna ut alla fingrarna i bågar tills det smärtade på handryggen och sen knyta näven igen, knyta näven tills knogarna vitnade och naglarna brände eviga märken i handflatan. Hon upprepade detta som ett mantra, som en uppvärmningen, hon pumpade upp vreden om den inte var stor nog i sig själv. Känslan av den växande vreden började oftast i magen, genom magen och hjärtat ut i pumpande nävar. När hon var nog full av vrede spred sig ett flin över hennes annars så vackra ansikte. Ett flin som kunde krossa både käkar och revben.

Dramatik - Omskrivning

Uppgift: skriv om en tidigare text från dramatiken. Detta är en omskrivning av både dialogen och monologen. 
 
***
 
 
Det ofödda barnets tal till familjen
 

Roller:

Elin

Martin

Det ofödda barnet

 

Scen 1 - En hall

 

Elin: Vad gör du här?

Det ofödda barnet: Jag kom hit för att prata.

(Martin kliver in i hallen, står tyst)

Det ofödda barnet: (Till publiken) I klyftan mellan mamma och pappa. Där finns jag.

Elin: Ska du kväva mig med din tystnad?

Det ofödda barnet: (Till Elin) Det är fysiskt omöjligt att tala med er.

Martin: Pratar man sådär?

Det ofödda barnet: (Till publiken) Men jag försöker.

Elin: Vad menar du?

Martin: Kväva dig med min tystnad.

Elin: Det känns så.

Martin: Du vet att det är fysiskt omöjligt?

Elin: Du är fysiskt omöjlig.

Martin: Du beter dig som ett barn, igen.

Det ofödda barnet: Ni är inga barn. Av barn hör man sanningen.

Elin: Jag är med barn.

Martin: Inte snart längre, väl.

Elin: Det är väl inte upp till dig att bestämma?

Martin: Det är väl ändå upp till mig att vara med och bestämma vad som händer nu?

Elin: Vill du inte veta om det är en flicka eller pojke?

Det ofödda barnet: Eller en ständigt levande, växande påminnelse om sanningen och lögnen.

Martin: Det om något kan du ju inte veta.

Det ofödda barnet: Jo, jag är ganska färdig nu.

Elin: Inte jag. Men barnmorskan. Eller naturen. Du gillar ju det som är fysiskt möjligt.

Martin: Men nåt sånt kan du väl inte veta nu?

Elin: Jo. Det är inte så långt kvar.

Martin: Vad menar du?

Elin: Att jag kan föda när som helst.

Martin: Jag trodde att du bara hade råkat gå upp i vikt.

Elin: Du är ju för fan skev i huvudet.

Martin: Och du är ju för fan gravid. Varför har du inte sagt något?

Det ofödda barnet: (till publiken)Jag skapade konflikt redan innan jag var född.

Elin: Vi pratar aldrig mer.

Martin: Jag kom hit för att prata.

Det ofödda barnet: (till Martin)Jag med.

Elin: Jag pratade nu.

Martin: Du är omöjlig att prata med.

Elin: Det är därför vi inte pratar.

Martin: Jag förstår ingenting.

Elin: Det är inte så mycket att förstå.

Martin: Jag vet inte hur man förstår barn.

Elin: Du ska bli pappa. Du kommer lära dig.

Det ofödda barnet: Pappa är pappa är pappa är pappa... (blir avbruten)

Martin: Det ska jag inte alls!

Elin: Vad ska du då bli?

Martin: (tystnad) Gudfar.

Det ofödda barnet: Gudfar. Det är du. Men, vem är jag?

Elin: Vad menar du?

Det ofödda barnet: Alltid undrat utan svar.

Martin: Vi måste fortsätta se varandra. Men det är inte mitt.

Elin: Det är lika mycket ditt som mitt.

Martin: Jag kan inte ha barn med dig.

Det ofödda barnet: (till Martin) Jag kan inte vara barn åt dig.

Elin: Vad vill du att jag ska göra då? Jag kan inte ta bort det längre, ska jag ta bort mig själv?

Martin: Lägg av.

Elin: Lägg av med vad?

Martin: Du gör dig själv till martyr igen.

Elin: Jag är ingen martyr. Jag vägrar bara dö för att du inte ska bli pappa.

Martin: Jag vet inte ens vad vi är.

Elin: Jag minns inte vad vi har varit.

Det ofödda barnet: (Ser från Martin till Elin och sen till publiken)Den ene ledde, den andra följde. Det ena ledde till det andra.

Martin: Var träffades vi nu igen?

Det ofödda barnet: Krokimodell för en kväll.

Elin: Kommer vi verkligen att träffas igen?

Det ofödda barnet: År av ånger.

Martin: Nu gör du det där igen.

Elin: Gör vad?

Martin: Pratar poetiskt. I tungor. Vad det nu är ni författare gör.

Elin: Det är tunga beslut vi måste fatta.

Det ofödda barnet: Mamma klär min ångest i ord.

Martin: Snälla. Fem minuter. Inga spel.

Det ofödda barnet: Länge leve lögnen.

Elin: Jag kan inte reglerna.

Det ofödda barnet: Ni har fuskat sen innan start.

Martin: Va?

Det ofödda barnet: Tjuvstart.

Elin: Du sa spel.

Martin: Jag sa inga spel!

Elin: Får du spel på mig?

Martin: Jag får allt. Jag får exakt allt med dig.

Elin: Ja, till och med ett barn.

Martin: Nu minns jag!

Elin: Vad?

Martin: Hur vi träffades!

Elin: Sluta.

Martin: Hemma hos Albin. På hans födelsedag. Du kände ingen och fick ordvits-tourettes! Jag kan inte, jag kan inte fatta att det var vad jag föll för. Varför fattade jag inte att du var galen redan då.

Elin: För att jag är så fantastiskt charmig och underbar.

Martin: Det är sant.

Elin: Du, jag ska få besök snart.

Martin: Vem då?

Elin: Det spelar ingen roll. Det var bra att du kom. Jag vet inte om jag hade berättat annars. Varför kom du hit ens förresten?

Martin: Jag hade någonting att berätta. Men det spelar ingen roll längre.

Elin: Vaddå?

Martin: Jag har träffat någon annan.

Elin: Jag också.

Martin: Vad bra. Men...

Elin: Han tror att det är hans.

Det ofödda barnet: Pappa är pappa är pappa är pappa är... (blir avbruten)

Martin: Vad menar du?

Elin: Jag har inte berättat om oss. Det kändes som att det inte behövdes.

Det ofödda barnet: Länge leve lögnen.

Martin: Och jag då?

Elin: Jag hade inte tänkt berätta. Tror jag. Vi pratar ju inte så mycket mer.

Martin: Det är sant.

Elin: Jag hade inte tänkt berätta ens när jag såg att det var du som ringde på nu.

Martin: Men?

Elin: Det passade så bra in i vår dialog.

Martin: Jag visste det.

Det ofödda barnet: Se igenom lögnen-sinnet.

Elin: Visste vad?

Martin: Att du skulle gå på det.

Det ofödda barnet: Länge leve lögnen.

Elin: Gå på vad?

Det ofödda barnet: Jag lär mig gå på äggskal.

Martin: Att jag sa att du betedde dig som ett barn.

Elin: Du skojar.

Martin: Nej. Tourettesen. Det var vad jag föll för.

Elin: Du måste verkligen gå nu. Hejdå Gudfadern.

Det ofödda barnet: Ni leker mammapappabarn med egna regler.

Martin: Hejdå.

Det ofödda barnet: Länge leve kärnfamiljen.

 

Scen 2 - En ateljé

 

Alla tre personerna på scen, det ofödda barnet gestaltas av en vuxen person, Elin och Martin är inte i fokus, sitter stilla i varsin ände av rummet.

 

Det ofödda barnet:

 

Jag är färdigvuxen nu.


Jag skapade konflikt redan innan jag var född. Jag förlöste smärtan, sanningen, lögnen. Hemligheten. Vaggades in i min egna ångest, in i all er ångest. Lärde mig krypa längst väggarna. Lärde mig gå på äggskal. Lärde mig tala om att inte tala om. Där jag växte upp blev ingenting sagt. Ni kväver mig med er tystnad. Några sinnen fullt utvecklade. Sanningssinnet. Se igenom lögnen-sinnet. Fullt utvecklat och förbjudet att användas. Kan följa allt med stadigare blick nu. Jag, en ständigt levande, växande påminnelse om sanningen. Lögnen. Den stora lögnen. Ni är inte barn. Av barn hör man sanningen. Av er, ingenting. Ni har barn. Men vems barn?

 

I klyftan mellan mamma och pappa. Där finns jag. Jag gråter i garderoben. Klär träd i spets. Ett konstprojekt eller ett konstigt projekt. Den ene ledde, den andra följde. Det ena ledde till det andra. Gudfar. Det är du. Men fortfarande, vem är jag? Ständigt omringad av bitande ångest. Det finns tusen sätt att le på. Jag känner inte till ett enda. Finner ingen tröst, ingen ro. Mamma klär min ångest i ord. Ni lekte mammapappabarn med egna regler. Ilskan, sorgen. Förvirringen total. Vem är du? Vem är jag? Levande charader. Pappa är pappa är pappa är pappa. Och vad är en förälder? Aldrig hemma, aldrig borta, ingen rot. Fast i en spiral av tankar. Alltid undrat utan svar. Alltid svarat utan tal. Ensambarn. Ensamt barn. En ensam liten tanke växer till ett livsätande monster, som tar glädjen och går därifrån. Ni tror att ingen ser, ni tror att ingen vet. Jag känner det på lukten, lögnen. Hör det på rösten, skammen.

 

Jag kom hit för att prata igen. Det är omöjligt att prata. Fysiskt omöjligt att tala med er. Ni talar i tungor. Krokar i. Jag vet inte hur man förstår. Och ni kväver mig, föder mig. Lever med mig. Ni är lyckligare nu. Sägs det. Kärnfamilj utan kärna. Jag vill så gärna. Förstå. Men det verkar vara ett spel och jag kan inte reglerna. Ni har fuskat sen innan start. Tjuvstart. Målat upp en bild. Länge leve kärnfamiljen. Länge leve lögnen. Jag har bilden så klar framför mig. Men färgen flagnar. Jag är ingen riktig avbild. Bara en illa gjord kopia. Förarbetet är felfelfel. Krokimodell för en kväll. År av ånger. Mammapappagudfar. Vem är vem. Återkommande charader.

 

Och en förstår ingenting.  

sannassagor.blogg.se

Sanna sagor och fiktiv verklighet.

RSS 2.0