Textprov del 2

En försommarnatt på söders höjder. För många champagnebubblor i blodet får vem som helst att falla i kärlek. Falla för staden, för livet, för han i rutig skjorta och lite för långt hår i en knut, fast vem vet om det verkligen var han vi alla föll för just idag. Dom ser ju likadana ut allihopa. Nattetid gör dom söders gator osäkra, maskerade i likadana uniformer, bara skratten skiljer dom åt. För en del skrattar högt, länge och mycket. Andra sitter i ett hörn, röker en Marlboro, röker en till. Dricker en öl och ler snett när någon drar ett skämt. Men uniformen är densamma. Ingen avviker, ingen skiljs åt. Men under skjortan finns där ingen likhet, likblek. Drömmar om större verkligheter, om jobb utom räckhåll. Om karriärer som inte riktigt tar fart. Om visitkort som skulle kunna delas ut. Kärleken finns det sällan plats för. Alltid på väg, aldrig på plats. Rädd för ingen, rädd för allt. Kommer man för nära kanske man märker det men utanpå är dom alla lika. Precis som vi. Heineken på flaska sprider grönt sken över ängsligheten. Utseendefixering i mängder trots att det verkar som om ingen brytt sig om hur denne sett ut när hen lämnade andrahandslägenheten. Så mycket tid går åt till att se operfekt ut. Perfektion i sin smutsigaste form. Men i mängden finns han. Klädd i uniform men ändå olik. Perfekt operfekta tänder. Hade han haft tandställning när han var elva hade han också varit som vi andra. Men han smög undan det. Precis som han smyger undan från ståhejet här. Blir inte en i mängden. En aura av självsäkerhet. Skrattar länge men inte så att det blir krystat. Mina fingrar glider i smyg upp mot hans nacke, rädd för att avslöjas men ännu räddare för att mista. Inte våga. Tänk om någon annan hinner före, varför ska man alltid springa för att hinna när man ändå alltid springer förbi av bara farten? Hur hinner man stanna i tid? Hur vågar man stanna utan att falla, falla och skrapa upp höger armbåge, knä och höft. Kan inte sova längre. Det gör ont. Precis som allting annat. Men då vet man att man lever. Vi blir destruktiva när vi inser att vardagen blivit rutin. Skadar oss själva genom att skada andra. Skriker och härjar, gråter i smyg. När ingen ser, när ingen hör. Sträcker ut en hand för att få tröst men slår istället för att vänta på hjälp. ”Gå härifrån, jag är inte svag! Hör du det, jag är inte svag...” klarar mig själv när ensamheten är mitt enda sällskap, sjunker ihop mot en vägg. Väggen är lika kall som verkligheten. Lika hård som livet. Ingen förtjänar att hamna i helvetet, oavsett vilken synd som begåtts. Har vi överlevt livet tillräckligt länge, gått upp för att ta oss igenom ännu en dag av vad som komma kan, då förtjänar vi alla att sluta upp samma plats. Börja om på nytt. Kanske blir det bättre någon gång. Kanske gör det inte lika ont att falla. Kanske behöver man inte springa. Inte hetsa. Inte alltid vara överallt och ingenstans, inte alltid veta att hon var med han som var med han som var med hon. Inte alltid vara rädd för att höra att just han gjort allt med någon annan. Du ler under lugg, blottar dina tänder. Jag är inte rädd. Men jag är rädd för att bli rädd.

Mitt nya liv.

Jag älskar mitt nya liv. Jag är så nöjd över beslutet. Zumba, jogging och spinningpass. Jag vet att detta gör gott för mig. Självklart måste jag unna mig också. Det är inte rätt att bara pina kroppen i svettiga yogapositioner utan att belöna sig. Men jag håller mig till mitt löfte. Köper bara snask på fredagarna. Fredagsmys som det heter. Ibland är jag värd lite lördagsgodis också. Och blir det något kvar på söndagen så måste jag ju äta upp allt då, kan ju inte börja nya veckan med godis i skafferiet. Sen kommer måndagen. Möten, trasig kaffemaskin och dvalande blodsocker. Jag har ju bokat det där passet på gymmet, men om jag känner efter så känner jag lite i halsen. Visst gör jag det, lite tryck över halsmandlarna liksom. Mm, sockerkanderade mandlar. Nej, men på riktigt. Mitt löfte var att ta hand om kroppen. Då kan jag inte utsätta mig för något anstängande om det kliar lite i halsen. Jag kan ju inte bli sjuk. På tal om sjuk, det har varit en sjukt intensiv dag. Jag är väldigt trött. Trött och lite krasslig. Och mitt favoritprogram går på tv. Jag kan ju unna mig en liten glass, det är ju bra för halsen men mest för att balansera blodsockret så att jag orkar vara i vaken i soffan tills programmet är slut. Jag älskar mitt nya liv. Jag är så nöjd över beslutet.

Jakobsbergs Folkhögskola

 
Här håller jag hus om dagarna.
Antagligen den mysigaste platsen och bästa beslutet någonsin. 
 
 

Dramatik - Monolog

Uppgift: skriv en monolog. Denna är inspirerad av dialogen. 

 

***

 

Tal till familjen

 

I klyftan mellan mamma och pappa. Där finns jag. Jag gråter i garderoben. Klär träd i spets. Ett konstprojekt eller ett konstigt projekt. Den ene ledde, den andra följde med. Det ena ledde till det andra. Gudfar. Det är du. Men vem är jag? Ständigt omringad av bitande ångest. Det finns tusen sätt att le på. Jag känner inte till ett enda. Finner ingen tröst, ingen ro. Mamma klär min ångest i ord. Ni lekte mammapappabarn med egna regler. Ilskan, sorgen. Förvirringen total. Vem är du? Vem är jag? Levande charader. Pappa är pappa är pappa är pappa. Aldrig hemma, aldrig borta, ingen rot. Fast i en spiral av tankar. Alltid undrat utan svar. Alltid svarat utan tal. Ensambarn. Ensamt barn. En ensam liten tanke växer till ett livsätande monster, som tar glädjen och går därifrån. Ni tror att ingen ser, ni tror att ingen vet. Jag känner det på lukten, lögnen. Hör det på rösten, skammen.

 

Mammapappagudbarn. Jag är vuxen nu. Sägs det. Jag skapade konflikt redan innan jag var född. Jag förlöste smärtan, sanningen, lögnen. Hemligheten. Vaggades in i min egna ångest, i all er ångest. Lärde mig krypa längst väggarna. Lärde mig gå på äggskal. Lärde mig tala om att inte tala om. Där jag växte upp blev ingenting sagt. Ni kväver mig med er tystnad. Några sinnen fullt utvecklade. Sanningssinnet. Se igenom lögnen-sinnet. Fullt utvecklat och förbjudet att användas. Kan följa allt med stadigare blick. Jag, en ständigt levande, växande påminnelse om sanningen. Lögnen. Den stora lögnen. Av barn och fyllon hör man sanningen. Av er, ingenting. Ni är inte barn. Ni har barn. Vems barn?


Jag kom hit för att prata. Det är omöjligt att prata. Fysiskt omöjligt att tala med er. Ni talar i tungor. Krokar i. Jag vet inte hur man förstår. Och ni kväver mig, föder mig. Lever med mig. Ni är lyckligare nu. Sägs det. Kärnfamilj utan kärna. Jag vill så gärna. Förstå. Men det verkar vara ett spel och jag kan inte reglerna. Ni har fuskat sen innan start. Tjuvstart. Målar upp en bild. Länge leve kärnfamiljen. Länge leve lögnen. Klär ord i bild nu. Olja torkar långsamt. Rör och du förstör. Låt det vila. Torka. Glöm nästan bort. Så en dag är allting klart och redo att visas upp. Jag har bilden så klar framför mig. Men färgen flagnar. Jag är ingen riktig avbild. Bara en illa gjord kopia. Förarbetet är felfelfel. Krokimodell för en kväll. År av ånger. Mammapappagudfar. Vem är vem. Återkommande charader.


Och en förstår ingenting.

Dagens kortisar

Dagens resultat av diktkortisar* i skolan. (Sen skrev jag också ett brev till Markoolio..)

 

*kortis är en uppgift som görs under kort tid och sen läses upp för klassen.

 

***

 

Vad vill du egentligen? Frågade han

16.15 på sms en måndag
från en pedantisk lägenhet.

Först slängde jag telefonen i väggen sen

plockade jag upp den och skrev ”laga det”.

Han svarade inte.

I pedantiska lägenheten ljuder ingen signal.

 

***

 

Vad vill du,

skrev han

egentligen

 

Laga det,

jag skrev inte;

mig

 

***

 

06.30. Huvudet, hjärtat och ensamheten
bultar som en oinbjuden hantverkare
Livet ligger som en blöt filt
munnen smakar aska och förnekelse
Plånboken ekar som ditt samvete borde
jag är ensam och förstörd. 

Karaktärskyrkogården

Uppgift: Skriv en dikt

 

***

 

 

Hit kommer alla i jakten på döden

En återsamlingsplats, en återvändsgränd

Låt karaktärskyrkogården bli ditt hem

 

Bortglömda hjältar och fagra prinsessor

När döden blir antagonist, får ingen ro

På karaktärskyrkogården tvingas du bo

 

Förpassad till livet helt utan makt

Lusten att leva blir en ständig konflikt

På karaktärskyrkogården är existens din enda plikt

 

I väntan på döden blir livet ett drama

Den eviga vilan ligger i författarens hand

till dess, blir karaktärskyrkogården ditt tidlösa land

 

Här kommer natten.

Du sover ensam. Jag far genom vinden. Ut i 120km/h. Svävar ovan jord, under jord. Rotad men aldrig fast. Egentligen inte rotad heller. Kemisk lycka av piller och pulver. Allt får plats i min kropp. Förutom pålitligheten och ursäkten. Jag kan inte ro för allt. Måste lämna någonting. Ibland dig. Vi var här tillsammans men alla drömmarna om staden lockade mer än alla drömmarna om dig. Oss. Du hittar nog tillbaka till mig. Och jag säger att jag skiter i. Att jag inte kan känna det du känner. Men du väcker någonting till liv inom mig. Ger mig någonting som jag aldrig haft. Så jag vill fly. Inte vara kvar. En del av mig är alltid din men jag önskar att jag aldrig ville se dig mer. Det är lätt att fly livet när livet är ingenting. Men du fyller det med kraft. Med mening och förnuft. Låter mig inte bara se allting som luft. Tränger dig på. I. Hur är det möjligt? Men jag far ändå runt. Här kommer natten. Kall och underbart lång. Jag blir dold av mörkret. Jag har glitter på min kind. En mantel på min rygg som döljer mig, visar upp mig. Njuter av uppmärksamheten. Rörelsen. Friheten. Kemisten. Du kommer in i mitt liv och jag tar allt som du ger mig. Och när du går. Vet jag att du kommer tillbaka om jag ber om det. Allting är gratis en första gång. Sen. Betala. Betala mera. Mera mera mera. Upprepa om och om igen. Här kommer natten.

Dramatik - Dialog

Uppgift: Person A besöker person B där B känner sig hemma, person B har en överraskning. Denna hör ihop med en monolog och en omskrivning av denna dialog som kommer när tiden är rätt.
 
***
 

Elin: Vad gör du här?

(Martin kliver in i hallen)

Elin: Ska du kväva mig med din tystnad?

Martin: Pratar man sådär?

Elin: Vad menar du?

Martin: Kväva dig med min tystnad.

Elin: Det känns så.

Martin: Men du vet att det är fysiskt omöjligt?

Elin: Du är fysiskt omöjlig.

Martin: Du beter dig som ett barn igen.

Elin: Jag är med barn.

Martin: Det är du inte alls det.

Elin: Det är väl inte upp till dig att bestämma?

Martin: Det är väl ändå upp till mig att bestämma vad som händer nu?

Elin: Vill du inte veta om det är en flicka eller pojke? Eller kanske flera.

Martin: Det om något kan du ju inte bestämma.

Elin: Inte jag. Men barnmorskan. Eller naturen. Du gillar ju det som är fysiskt möjligt.

Martin: Men nåt sånt kan du väl inte veta nu?

Elin: Jo. Det är inte så långt kvar.

Martin: Vad menar du?

Elin: Att jag kan föda när som helst.

Martin: Jag trodde att du bara hade råkat gå upp i vikt.

Elin: Du är ju för fan skev i huvudet.

Martin: Och du är ju för fan gravid. Varför har du inte sagt något?

Elin: Vi pratar aldrig mer.

Martin: Jag kom hit för att prata.

Elin: Jag pratade nu.

Martin: Du är omöjlig att prata med.

Elin: Det är därför vi inte pratar.

Martin: Jag förstår ingenting.

Elin: Det är inte så mycket att förstå.

Martin: Jag vet inte hur man förstår barn.

Elin: Du ska bli pappa. Du kommer lära dig.

Martin: Det ska jag inte alls.

Elin: Vad ska du då bli?

Martin: Jag vet inte. Gudfadern.

Elin: Vad menar du?

Martin: Vi kommer fortsätta se varandra. Men det är inte mitt.

Elin: Det är lika mycket ditt som mitt. Jag önskar att det hade varit så, men jag kan inte ha blivit gravid på egen hand.

Martin: Men du är sjuk i huvudet. Jag kan inte ha barn med dig.

Elin: Vad vill du att jag ska göra då? Jag kan inte ta bort det längre, ska jag ta bort mig själv?

Martin: Lägg av.

Elin: Lägg av med vad?

Martin: Du gör dig själv till martyr igen.

Elin: Jag är ingen martyr. Jag vägrar bara dö för att du inte ska bli farsa.

Martin: Jag vet inte ens vad vi är.

Elin: Jag minns inte vad vi har varit.

Martin: Var träffades vi nu igen?

Elin: Kommer vi verkligen att träffas igen?

Martin: Nu gör du det där igen.

Elin: Gör vad?

Martin: Pratar poetiskt. I tungor. Vad det nu är ni författare gör.

Elin: Det är tunga beslut vi måste fatta.

Martin: Snälla. Fem minuter av normalitism.

Elin: Det är inget ord.

Martin: Vad?

Elin: Normalitism

Martin: Snälla. Fem minuter. Vi reder ut detta. Inga spel. Inga konstigheter.

Elin: Jag kan inte reglerna.

Martin: Va?

Elin: Du sa spel.

Martin: Jag sa inga spel!

Elin: Får du spel på mig?

Martin: Jag får allt. Jag får exakt allt med dig.

Elin: Ja, till och med ett barn.

Martin: Nu minns jag!

Elin: Vad?

Martin: Hur vi träffades!

Elin: Du ser så pillemarisk ut.

Martin: Det var hemma hos Albin. På hans födelsedag. Du kände ingen och fick ordvits-tourettes! Jag kan inte fatta det! Jag kan inte fatta att det var det jag föll för! Varför fattade jag inte att du var galen redan då.

Elin: För att jag är så fantastiskt charmig och underbar.

Martin: Det är sant.

Elin: Men vi tröttnade på varandra.

Martin: Jag vet.

Elin: Det var roligt en stund.

Martin: Det är sant.

Elin: Du, jag ska få besök snart.

Martin: Vem då?

Elin: Det spelar ingen roll. Det var bra att du kom. Jag vet inte om jag hade berättat annars. Varför kom du hit ens förresten?

Martin: Jag hade någonting att berätta. Men det spelar ingen roll längre.

Elin: Vaddå?

Martin: Jag har träffat någon annan.

Elin: Jag också.

Martin: Vad bra. Men...

Elin: Han tror att det är hans.

Martin: Vad menar du?

Elin: Jag har inte riktigt berättat om oss. Det kändes som att det inte behövdes. Tills jag märkte det här. Och då hade det gått så lång tid.

Martin: Och jag då?

Elin: Jag hade inte tänkt berätta. Tror jag. Vi pratar ju inte så mycket mer.

Martin: Det är sant.

Elin: Jag hade inte tänkt berätta ens när jag såg att det var du som ringde på nu.

Martin: Men?

Elin: Det passade så bra in i vår dialog.

Martin: Jag visste det.

Elin: Visste vad?

Martin: Att du skulle gå på det.

Elin: Gå på vad?

Martin: Att jag sa att du betedde dig som ett barn.

Elin: Du skojar.

Martin: Nej. Tourettesen. Det var vad jag föll för.

Elin: Shit. Ja. Alltså. Du känner visst mig ändå.

Martin: Jag visste att du inte bara hade blivit tjock.

Elin: Okej. Du måste verkligen gå nu. Hejdå Gudfadern.

Martin: Hejdå. 

Textprov del 1

Det här är mitt ständigt ofärdiga projekt "Om att vara på väg men aldrig komma fram”, en samling av det jag skrivit under flera års tid. Texter som för mig kommit att definiera mitt skrivandet. Det som jag stundtals varit mest stolt över men som heller aldrig blivit riktigt klart. Detta är också det som jag skickade in som mitt textprov till skolan. Ska vi säga att jag publicerar en ny del i veckan. Här är första. 

 

***

 

Jag säger ”men nej, det är ju bara en kille”. Att jag inte påverkas, åverkas eller tänker mer på det. Men hjärtat skriker efter kärlek, efter närhet. Själen törstar efter mycket, efter ömhet och tycke. Jag säger att vi klarar oss, kroppen och själen och hjärtat och jag. Men i simpel protest visar allt att det går att sakna något som man aldrig haft. Längtar efter ögonfransar mot kind, mot nacke och knävecken. Önskar mig ett tecken, ett bot på tristessen. Rädslan för att stå still, bli fast. Vet aldrig vad jag vill. Önskar lugn, önskar ro. Letar spänning överallt. Livet, jag älskar dig. Men snälla säg vad du har att ge mig. Känner igen mina egna mönster. Mina rop på hjälp som ordlöst kravlar ur strupen och ner på jorden. Som vill bort, dit där det händer. Aldrig bara ta en dag i sänder. ”Det är ju bara en kille” säger jag och planerar bröllop och vad våra barn ska heta. Aldrig en sak i taget, alltid allt i ett. Måste göra allting komplett. Det är så komplext det här lilla livet och jag säger att det bara är en kille. Skrattar åt mig själv. Det är ju bara en kille. Blir som tokig på mig själv, av mig själv, med mig själv. Men älskar det lilla livet.  

Det handlar om dig.

Mitt stora ångestmoment i skrivandet är balansgången mellan det sanna och det falska, Det påhittade, det självupplevda och den stora sanningen. Kanske är allt bara en blandning av allt. Ett minne från förr, ett aldrig läkande sår efter sårade känslor och en stor dos påhittade karaktärer som lever drömmen, eller marddrömmen? Kan vi gå in i detta med baktanken att allt inte är sant. Att allt inte är falskt. För jag blir nervös nu när jag funderar på att publicera på riktigt. Göra allt offentligt. Steven King sa att författare ska skriva med stängda dörrar till en början. Inte låta självkritiken vara ett hinder. Sanna sagor och fiktiv verklighet. Det är vad det är.

 

Jag går på folkhögskola nu. En skrivarlinje. Lämnar in en text i veckan och diskuterar dessa med en grupp andra författardrömmare. Och jag tänkte, att jag ska bota ångesten. Inte tänka på att mammor, bästisar och gamla flammor läser om kärlek och ångest och hat och livet. Det ska väl gå bra. Antar jag.

 

På gott och ont. Minns att alla likheter med idag levande personer inte är någon slump.

 

Det handlar om dig. 

sannassagor.blogg.se

Sanna sagor och fiktiv verklighet.

RSS 2.0